چکیده :
ترجمه ماشینی :
این پایان نامه به تحلیل و ارزیابی دکترین تئوس می پردازد که در کار ولادیمیر لوسکی، یکی از سخنگویان برجسته الهیات ارتدکس معاصر ارائه شده است.
دو سؤال اصلی هدف مطالعه را تعیین میکند: آیا موقعیت جامعهشناسی لوسکی کتاب مقدسی است، و آیا درک لوسکی از تئوزیس با سنتی که به آن تعلق دارد مطابقت دارد.
روش مطالعه، تاریخی- تحلیلی است.
نخست، توسعه ایده تئوس در پدران یونانی، در سنت بیزانسی (عمدتاً گریگوری پالاماس) و در پیشینیان بلافصل لوسکی در سنت مذهبی روسیه دنبال میشود.
این پیشینه تاریخی دو انحراف عمده را در درک رستگاری مشخص میکند که لوسکی در برابر آن موضع خود را حفظ میکند: دیدگاه حقوقی نجات در الهیات غربی از یک سو، و پانانتئوس مکتب سوفیولوژی روسیه از سوی دیگر.
تحلیل آموزه تئوس لوسکی نشان میدهد که این سیستم بهطور قابل ملاحظهای یکپارچه است، که در آن معرفتشناسی مسیحی، الهیات تثلیثی، مسیحشناسی، انسانشناسی، جامعهشناسی و کلیسای شناسی با یک موضوع مشترک، یعنی رسیدن به اتحاد با خدا، کنار هم قرار گرفتهاند.
لوسکی خصلت هستیشناختی (واقعی، نه استعاری) تئوس را استدلال میکند، اگرچه او تأیید میکند که در اتحاد خود با خدا، انسان در یک جذب مجدد غیرشخصی در طبیعت الهی، همانطور که در نوافلاطونیسم است، منحل نمیشود.
در تأیید خصلت هستیشناختی تئوس، لوسکی از دو تمایز اساسی که در الهیات ارتدکس ایجاد شده است استفاده میکند: ذات/انرژی و شخص/طبیعت.
در ارزیابی پیش فرض های اصلی کتاب مقدس و کلامی (فلسفی) برای دیدگاه لوسکی از تئوس، از معیارهای کفایت و سازگاری درونی استفاده می شود.
ضعف سیستم لوسکی در برخورد او با کتاب مقدس در آپوفاتیسم شدید نویسنده به عنوان تنها راه شناخت واقعی خدا، در استفاده انتخابی او از کتاب مقدس و تفسیر مطالب انتخاب شده با استفاده از مقولات فلسفی دیده می شود.
و در کنار گذاشتن زبان عهد، قربانی و جایگزین کتاب مقدس از دایره لغات او.
استفاده لوسکی از مقولههای متافیزیکی، مانند ذات، انرژی و هیپوستاس، که از محیطهای مختلف تاریخی و فلسفی گرفته شدهاند، فقدان قوام درونی در سیستم او را نشان میدهد و تنشی بین تمایز ذات/انرژی و شخص/طبیعت ایجاد میکند.
به نظر می رسد که لوسکی در توصیف یک واقعیت تئوزیس، از ادغام دو مدل (ذات/انرژی و شخص/طبیعت) در یک سیستم واحد که ارتباط تنگاتنگی میان مفاهیم «ذات»، «انرژی» و «شخص» را نشان دهد، ناکام است.
'.
با این حال، دکترین تئوس لوسکی با ترکیب مسیح شناسی و پنوماتولوژی، انسان شناسی کل نگر او، آموزش او در مورد شخصیت و درک واقعیت به عنوان ارتباط با خدا، در تجربه کلیسای معاصر در شرق و غرب بسیار مرتبط است.
.
this dissertation analyzes and evaluates the doctrine of theosis as it is presented in the work of vladimir lossky, one of the leading contemporary spokesmen for orthodox theology.
two main questions set up the purpose of the study: is lossky's soteriological position biblical, and is lossky's understanding of theosis in agreement with the tradition he belongs to.
the method of study is historical-analytical.
first, the development of the idea of theosis is traced in the greek fathers, in the byzantine tradition (mainly gregory palamas), and in lossky's immediate antecedents in the russian religious tradition.
this historical background identifies two major deviations in the understanding of salvation against which lossky holds his position: a juridical view of salvation in western theology on the one hand, and panentheosis ofrussian sophiological school, on the other.
analysis of lossky's teaching of theosis reveals that it is a remarkably unified system, where christian epistemology, trinitarian theology, christology, anthropology, soteriology, and ecclesiology are held together by a common theme, which is attaining union with god.
lossky argues the ontological (real, not metaphorical) character of theosis, although he affirms that in his union with god man is not dissolved into an impersonal reabsorption into the divine nature as it is in neoplatonism.
in affirming the ontological character of theosis, lossky exploits two crucial distinctions that were made in orthodox theology: essence/energy and person/nature.
in evaluating the main biblical and theological (philosophical) presuppositions for lossky's view of theosis, the criteria of adequacy and internal consistency are used.
the weakness of lossky's system with regard to his dealing with the scripture is seen in the author's rigorous apophaticism as the only way to the true knowledge of god, in his selective use of the scripture and interpreting the selected material by means of the philosophical categories, and in excluding the covenantal, sacrificial, and substitutive language of the bible from his vocabulary.
lossky'semployment of the metaphysical categories, such as essence, energy, and hypostasis, taken from the different historical and philosophical milieus, shows a lack of internal consistency in his system, creating a tension between essence/energy and person/nature distinctions.
it seems that in describing a reality of theosis, lossky fails to integrate two models (essence/energy and person/nature) in a unified system that would demonstrate a close interrelation of the concepts of 'essence', 'energy', and 'person'.
however, lossky's doctrine of theosis with its synthesis of christology and pneumatology, his wholistic anthropology, his teaching on the personhood and understanding of reality as being in a relation to god, are very relevant in the experience of the contemporary church in both east and west.
منبع اصلی :
https://digitalcommons.andrews.edu/dissertations/171/
پایگاه :
پ:پایگاه پایان نامه
یادداشت :
Keywords: History of Religions of Eastern Origins; Religion; Religious Thought, Theology and Philosophy of Religion, Vladimir Lossky
توضیحات فیزیکی اثر :
360 صفحه.
نوع منبع :
رساله تحصیلی
,
کتابخانه عمومی